• نظرها: 0
  • ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۴:۵۵:۱۹
  • در نقدو تحلیل
  • توسط جنوب ورزش
  • نمایش ها: 50
  • اخرین ویرایش: ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۵:۰۲:۴۴
  • چاپ نوشته هاچاپ پی دی اف

از باشگاه تا تمرین در خانه به بهانه کرونا / تحلیل و نگارش از محمد دستور

 این روزها صحبت از کرونا نَقل مجالس و مکالمات روزمره و دغدغه دار آحاد جامعه ایران شده است . تاثیر غیرقابل انکار آن بر تمام حوزه های اقتصادی ، گردشگری ،مذهبی غیرقابل کتمان است و یکی از حوزه هایی هم که بی تاثیر از آن نبوده است ورزش است . ورزش اما در یک دوگانگی قرار دارد . از یک سو تاثیر مثبت ورزش بر بهبود عملکرد و تقویت بدن و از سوی دیگر خطاب عمومی قرار دادن برخی مکان های ورزشی بخصوص باشگاه ها و تاکید بر تعطیلی این اماکن سبب شد که به دو مقوله پیوستاری تحت عنوان آموزش مجازی و تمرین در خانه بپردازیم .

برخی مولفه های آموزشی صرفا دیداری  می باشد و نیاز به تجربه و لمس محیطی دارد . به این مثال دقت کنید : شاید یک دانش آموز بتواند پی ببرد که هر شخصی را دید به اون سلام کند و بتوان این مورد را در آموزش های از راه دور به اون دیکته کرد اما وقتی یک استاد با روی باز و چهره ای شاداب یک سلام گرم تحویلش میدهد این می تواند شروع تحولی جذاب در ارتباطات باشد که آموزش از راه دور مجازی فاقد این مولفه است.

با این حال فقط کافیست واژه آموزش مجازی ورزش را در مرورگرهای خود سرچ کنید تا با گستردگی این حوزه پی ببرید .البته  در آموزش غیرحضوری مجازی، نیازی به رفت‌وآمد ورزشکار و مربی نیست و این خود در کاهش هزینه‌ها و استفاده از زمان موثر باشد و به محدوده جغرافیایی خاصی ختم نمی باشد اما در ورزش قائده به این سادگی نمی باشد . ورزش یک فرمت عملی و عملیاتی دارد که نیاز به آموزش های حضوری یک اصل ضرورت بخش است.در کنار این موارد ظاهرا آموزش از راه دور مجازی و ورزش در خانه به ارتباط با هم نیاز دارند.

دغدغه این است: حالا که باشگاه تعطیل است چطور ورزش کنیم ؟ کجا ورزش کنیم ؟ چه نکاتی را رعایت کنیم ؟

چند مورد را با محوریت ورزش در خانه و آموزش مجازی و اختصاصا برای باشگاه های ورزشی با تم همگانی بررسی می کنیم :

نکته اول : ارتباط دو سویه بر کیفت آموزش اثربخش است.و این مهم انکارناپذیر می باشد . واقعیت این است که اکثریت در منزل درگیر سایر لذت ها یا دغدغه های زندگی هستیم و حتی اگر یک اتاق را از وسایل و تجهیزات بدنسازی و تمرینی اختصاص دهیم اما تا مادامی که نتوانیم هدف را ترسیم، عامل انگیزشی را تعیین و ارتباط دو سویه مربی و ورزشکار را برقرار کنیم موفق نخواهیم شد.

نکته دوم: از مهمترین نقش مربیان در آموزش از راه دور و تمرینات در منزل شاگردان خود ،در حوزه روانشناسی ورزشی اتفاق می افتد . ذات فعالیت های ورزشی به حضور فیزیکی و چهره به چهره می باشد و تنها باور ممکن برای ترغیب و توسعه فعالیت های ورزش در خانه، عامل انگیزشی می باشد . و متاسفانه یکی از خالی ترین نقش های مربیان نقش روانشناس است. واقعیت این است یکی از مهترین عوامل حضور فرد در باشگاه ها برای مخاطب وجود سیستم های تشویقی ،حمایتی و حتی تنبیهی و اجباری می باشد که برای ورزشکار در نظر گرفته می شود. بعبارتی ورزشکار وقتی مشاهده کند که روند رو به رشد اون زیر ذره بین می باشد یا یک عامل انگیزشی هدف او را مطالبه میکند ، بدون شک تلاش خود را استمرار میدهد. ( به شکل مشاوران کنکوری)

اگر مربیان از نقش های روانشاسی خود آگاه نباشند و بعنوان یک مشاور و روانشناس نتواند یک ارتباط روانی مطلوب را به جهت ایجاد انگیزش در ورزشکاران خود ایجاد کنند نمی توان انتظار داشت ورزش در خانه به هدف منتهی شود و استمرار داشته باشد.

نکته سوم : سخت افزار مورد استفاده در تمرینات خانگی شامل دو مورد از ابزار می شود : ابزار خلاقانه ( بانکه های آب ، حوله ،صندلی ، کتاب ، پله های ساختمان، بطری های پلاستیکی پرازشن و...) سخت افزار تخصصی و معمول ورزش ( کش، بالشتک تعادلی ، بوسوبال، دمبل، استپ و ...) . با این تفاسیر خلاقیت مربیان و ورزشکاران در طراحی تمرین و تنوع آن با توجه به ابزار فوق، بسیار مهم است .

 

نکته چهارم : آنچنان که محرز است تمرین در منزل و آموزش مجازی در تمام  ساعات امکان پذیر است ولی حتما متناسب با تایم زمانی باشگاهی ورزشکار باشد. ورزشکاری که مقرر است بعد از دوره خروج از وضعیت فعلی باز در باشگاه حضور داشته باشد یا تا پیش از این در یک تایم مشخص ورزش داشت پس در دوره تمرین در منزل این رویه در نظر گرفته شود.

 

نکته پنجم : تمرینات در منزل گاها تخصصی تر از تمرینات در باشگاه می باشد از آن سبب که شما در باشگاه با دستگاه هایی از پیش تعریف شده و با زوایه مهندسی شده، حرکات را در محورهای مشخص انجام میدهید و این مهم در منزل محقق نیست و و گاها تمرینات در خانه چون بدون نظارت دقیق در خصوص زوایه ها ، وزن بدن ،چرخش ها یا فشار بر مفاصل و ستون فقرات بر اثر بیومکانیک اشتباه می باشد از همین سبب مربیان باید نظارت بیشتری بر تمرینات ورزشکاران خود داشته باشند .

نکته ششم : سطح فعالیت در حد آمادگی و سلامتی ورزشکار باشد و توقعات همکاری در ورزشکاران معطوف به یک حد معقول از آمادگی باشد. البته در ورزش حرفه ای و قهرمانی و بخصوص در فاز قهرمانی رشته هایی مثل پرورش اندام یا ورزش های رزمی آن هم در سطوح اول کشور، با توجه به شیوع کرونا با وقفه ای مواجهه هستیم که بی تاثیر بر عملکرد ورزشکاران در بازگشت پس از تعطیلی نیست. که نیاز است مربیان با رعایت موارد و ملاحضات خودمراقبتی کمی فنی تر به این محور توجه داشته باشند.

در پایان : ورزش در منزل محدودیت های فروانی دارد و اراده از شخص زود کمرنگ می شود اما در شرایط فعلی ظاهرا تجویزی موقتی و مناسب می باشد.البته می توان در طبیعت خلوت و پاکیزه با حفظ شرایط بهداشتی به نحو بهتری از تمرین در خانه استفاده برد.

 

محمد دستور کارشناس حوزه ورزش

اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon

دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...

Leave a reply

نام:: فیلد اجباری.
آدرس رایانامه: فیلد اجباری. غیر فعال
وبسایت::
کد امنیتی:: فیلد اجباری.
دیدگاه: فیلد اجباری.